انسان هر عملی که انجام میدهد "هزینهی فرصت" انجام کاری دیگری است، به عبارت دیگر هر انتخابی، بهایی است که برای تحصیل یک مطلوب پرداخت میشود، بنابراین انتخاب هر جهنمی برای یک انسان عاقل قیمتی است که برای مطلوب دیگری است که قهراً برای او میارزیده و مقرون به صرفه بوده است و قاعدتاً آن جهنم، در فرض بالا بهشت خواهد بود از آن جهت که واسطهی رسیدن به بهشت مطلوب است؛ و تنها در صورتی میشود جهنم اختیاری را بهشت ندانست که در کبری قضیه تشکیک کنیم یعنی که فرد "عاقل" نباشد. برای یک جمعبندی مختصر و مفید باید به این نکتهی بسیار ظریف توجه داشت که در فرض عقلانیت، تفاوت ماهوی بهشت با جهنم در این است که "بهشت" عموماً به عنوان "مقصد و نتیجه" مطلوب است و "جهنم" همواره به عنوان "مسیر و وسیله" مورد بررسی قرار میگیرد نه مقصد و هدف؛ بنابراین با ترکیب این موارد با امر اختیار و در فرض عقلانیت، حصر عقلی مورد بحث به این شکل میشود: بهشت اختیاری از مسیر بهشت اختیاری: ایدهآل بهشت اختیاری از مسیر جهنم (یا بهشت اجباری): مطلوب جهنم اختیاری از مسیر جهنم یا بهشت: غیر عقلایی بهشت اختیاری از مسیر جهنم اختیاری: مطلوب و در واقع پاسخ سوال متین تو به حکم قسم چهارم مثبت است.
نقیضش هم درسته؟ جهنم اختیاری ممکنه بهشت مطلوب باشه؟ (مثلا پائولو)
پاسخحذفسلام و عرض ادب
پاسخحذفممنون از پیام ارزشمندت
انسان هر عملی که انجام میدهد "هزینهی فرصت" انجام کاری دیگری است، به عبارت دیگر هر انتخابی، بهایی است که برای تحصیل یک مطلوب پرداخت میشود، بنابراین انتخاب هر جهنمی برای یک انسان عاقل قیمتی است که برای مطلوب دیگری است که قهراً برای او میارزیده و مقرون به صرفه بوده است و قاعدتاً آن جهنم، در فرض بالا بهشت خواهد بود از آن جهت که واسطهی رسیدن به بهشت مطلوب است؛ و تنها در صورتی میشود جهنم اختیاری را بهشت ندانست که در کبری قضیه تشکیک کنیم یعنی که فرد "عاقل" نباشد.
برای یک جمعبندی مختصر و مفید باید به این نکتهی بسیار ظریف توجه داشت که در فرض عقلانیت، تفاوت ماهوی بهشت با جهنم در این است که "بهشت" عموماً به عنوان "مقصد و نتیجه" مطلوب است و "جهنم" همواره به عنوان "مسیر و وسیله" مورد بررسی قرار میگیرد نه مقصد و هدف؛ بنابراین با ترکیب این موارد با امر اختیار و در فرض عقلانیت، حصر عقلی مورد بحث به این شکل میشود:
بهشت اختیاری از مسیر بهشت اختیاری: ایدهآل
بهشت اختیاری از مسیر جهنم (یا بهشت اجباری): مطلوب
جهنم اختیاری از مسیر جهنم یا بهشت: غیر عقلایی
بهشت اختیاری از مسیر جهنم اختیاری: مطلوب
و در واقع پاسخ سوال متین تو به حکم قسم چهارم مثبت است.
سربلند باشی
گزنه